søndag den 26. august 2012

Ethvert eventyr har en begyndelse

Søndag og under 3 døgn tilbage i Danmark inden jeg sætter mig i flyveren mod mit nye hjem i Nuuk :-)     Jeg stor glæder mig virkelig. Det Grønlands-eventyr jeg har kastet mig ud i føles på alle måder rigtig - min fornemmelse er mere end god og forhåbentligt er det positive tegn :-)

Selvfølgelig har bekymringerne til tider ramt mig - større superkvinde er jeg heller ikke. Hvordan skal en kronisk kuldskær pige som mig kunne overleve på Grønland? Hvordan skal jeg komme på plads i en lejlighed, samle møbler osv. uden min handymand af en far? Hvordan skal jeg undvære søster, Vibevej 24, veninder, venner osv.? Har de træningscenter i Nuuk? Kan man spise andet end sæl? Er det ikke for dyrt for mig at leve på Grønland? Osv. osv......

Samtidig har jeg dog også fundet gode svar på disse bekymringer som: (1)  Der findes også sommer på Grønland og husene er isoleret. Desuden"Der findes ingen dårlig vejr - kun dårlig påklædning".... Mors pædagog citat den øvrige familie inkl. mig selv altid har hadet - men pludselig kan man elske det :-) (2) Lidt af fars gener har jeg da også - hvem sagde handykvinde? (3) Skype, mail osv. -så langt er Danmark alligevel ikke væk. (4) Der er ikke bare ét men to træningscentre i Nuuk. (5) De spiser meget andet end sæl - Brugsens reklame er jo næsten ens i både Danmark og Grønland - ps. De har også Frugtstænger :-)  (6) Jeg bliver ikke rig (hvad angår penge) - men forhåbentlig heller ikke fattig af en tilværelse på Grønland :-)

Ethvert eventyr har en begyndelse og det har mit også. Mange har spurgt: "Hvorfor Grønland?" og jeg har tænkt ja hvorfor? For cirka et år siden flyttede jeg et halvt år til Letland - hvorfor? Letland var ren tilfældigt og fordommene var mange - men hvor blev fordommene hurtig afvist. Letland og Riga var skønt og det har hel klart medvirket til, at jeg har haft tanken: "Jeg må afsted igen"

Grønland har længe været på min "must see liste"... men var nok nærmere tiltænkt "must see as tourist". I påske under specialeskrivning søgte jeg mit første Grønlands job - det var spontant og egentlig ikke særlig velovervejet, hvilket det heller ikke var 2. gang.... Det er vidst bare typisk mig og  ja jeg har søgt to gange :-) Jeg er vel bare den slags menneske, der tror på, at der er en mening med alt i livet. Dvs. får jeg jobbet, er der en mening med dette og gør jeg ikke, er der også en mening med dette. Det er en filosofi der gør livets valg meget lettere.... Jeg overvejer ikke ikke ting særlig meget før jeg får det endelige valg. Med andre ord er der langt fra at sende en ansøgning til det endelig valg.

Jeg blev kaldt til samtale i KBH angående første Grønlands job - kæmpede med 6 andre og fik ikke jobbet.  Jeg glemte Grønlandseventyret igen og koncentrerede mig om specialet. Efter endt uddannelse dukkede endnu en Grønlandsjob op - denne gang endda lige i min faglige ånd. Jeg søgte det - blev kaldt til samtale over Skype og fik jobbet dagen efter. Halli hallo så kom valget tæt på.

3 timer senere ringede de fra 1. grønlands job. Deres valgte kandidat til jobbet havde fået kolde fødder, så nu ville man høre, om jeg stadig var interesseret. To Grønlands tilbud på en dag - der må være dobbelt mening med Grønland og mig. Grønlands job nr. 2 var hel klart mere mig - ligesom jeg var deres første valg, så takkede pænt nej til afbudspladsen ved job 1 :-) Som man altid høre kommet et job tilbud sjældent alene, hvilket også har været mit tilfælde. Disse tilbud var dog job i Danmark - og har man først sat sig Nuuk i tankerne, føles det bedre end Danmark :-)

Næste problem: Find en bolig du kan betale i Nuuk, når der samtidig er kæmpe boligmangel og husleje priserne er kæmpe høje. Min nye arbejdsgiver fortalte mig om boligmanglen i Nuuk, der kunne blive største udfordring i forbindelse med at få et job i byen. Aftalen blev derfor, at jeg havde indtil 20. august at finde en bolig - lykkes dette ikke måtte min stilling slås op igen. Selvstyret ville forsøge og hjælpe og spørge på intranettet om nogle kunne hjælpe. Ret hurtigt (2 dage senere) tilbød en dansk ansat ved selvstyret, at jeg kunne leje et værelse ved ham. Fantastisk tilbud men endnu mere fantastisk blev det, da Ejendomskontoret i Grønland skrev (efter jeg havde kontaktet dem), at de netop havde fået en et-værelses lejlighed ind, der levede op til mine betalingskrav. Ville jeg have den, ville de undlade at smide den på nettet. Jeg takkede selvfølgelig ja tak - og dermed var taget over mit hoved sikret - og bedst af alt et tag, som jeg ikke skal dele med andre :-) Selvstyret har foruden min rejse betalt for bohaverflytning, så pt. er mine møbler på vej til Nuuk i cointainer. At boligsituationen skulle gå så nemt til trods for, at alle med kendskab til Nuuk sagde "Det bliver umuligt" er for mig endnu engang med til at understrege, at der må være en mening med, at jeg skal afsted :-)

Fredag og lørdag i denne uge har jeg tilbragt på hotel i KBH, da jeg har deltaget i et kursus for nyansatte, der alle skal til Grønland. Et kursus man afholder hver måned for at forberede kommende ansatte på deres tid i Grønland. Vi var 5 på kursus - og hvor var det bare super :-) Jeg kender nu allerede tre andre, der kommer til at bo i Nuuk og to i Sisimiut - og ja verden er lille, så faktisk kommer de to af dem fra Hjørring og Sæby :-)

Kursuset har også gjort, at jeg har lært meget mere om Grønland... endda også mine første gloser :-) "Aalisariarta" = Lad os tage ud og fiske (Åbenbart en vigtig Grønlands glose) Desuden har jeg lært, at Nuuk er meget mere vestligt end i mine tanker.... De kører jo i biler - ligesom en isbjørn er et meget sjældent syn for en almindelig beboer på Grønland.

Vil slutte af med denne film, der blandt andet har medvirket til, at mine tanker om livet i Nuuk har ændret sig en del:

Kort film om Nuuk

Glæder mig til at skulle være jeres faste rapporter fra Nuuk :-)

Baaj baaj  (Hej hej)

Kamilla Fuglsang - Nuuk









Ingen kommentarer:

Send en kommentar