lørdag den 9. august 2014

Kang-Nu Race 2014

20 km lyder nemt at gå, men når det er i grønlandsk fjeldterræn bliver det straks lidt mere udfordrende.

Jeg har i dag deltaget i Kang-Nu Race, der er et årligt motionsløb i fjeldet om Nuuk. Man kan vælge at løbe 35 km, løbe 20 km eller gå 20 km - alle ruter i fjeldet omkring Nuuk. Man bliver sejlet ind i fjorden med båd og så skal der krydses fjelde, så man igen er tilbage i Nuuk.

Jeg deltog på 20 km gåtur med mine kollegaer Kattie, Mette Marie og Anja, ligesom vi havde min kammerat Allan med. Undervejs blev vi dog spredt, så det endte med at være en travetur med Mette Marie og Allan i det, som jeg vil kalde rask trav (hvad er egentlig det for et udtryk: Rask trav.... kan man så også gå sygt trav?). Til trods for vores følelse af et rask trav, så tror jeg, at flere (måske særligt grønlændere) ville kalde det sygt trav. I hvert fald blev vi overhalet inden om af flere, som oven i købet kom af sted en time senere end os - Respekt :-) Min kollega Emilie var en af disse super travere og det var altså hendes egen forklaring, at den store forskel er, at hun er opvokset med fjeldet. Den forklaring tager jeg til mig - jeg kan ikke gøre for, at jeg er opvokset på en asfalteret villavej i et bum fladt land ;-)

Vi blev sejlet ind i fjorden kl. 9, startede gåturen 10.35 og var hjemme lidt under 5 timer senere. Vejret var ikke hel optimal, der var regn undervejs, fugtigt og diset og temmelig blæsende. Men på den anden side var det jo egentlig godt vejr, havde der været høj sol, ville vi jo svede endnu mere, end vi gjorde. Ja og eftersom jeg havde glemt mit myggenet, var vejret en stor fordel for mig. Blæsten holdte myggene  væk :-)

Her lidt billeder fra dagens dejlige oplevelse. Lige nu er stængerne ømme og Kamilla træt.

En stor ros til de frivillige bag løbet - det var en super god oplevelse!!

På vej ud

Startsnummeret sat på rygsækken

Med alle de mange deltagere var det ren logistik at få alle sejlet ind. Her ankommer Anja og Allan

Anja og Allan

Mette Marie på vej op af en stigning...

... og Anja og Kattie på vej op af samme stigning..

...og Allan på vej op af


Ingen kommentarer:

Send en kommentar