søndag den 31. august 2014

Kulturelle input

Det er i bund og grund skørt, men min erfaring er, at jeg i livet som ude-dansker er langt bedre til at tage del i diverse kulturelle tilbud, end når jeg bor i Danmark. I Danmark bliver de kulturelle tilbud for mig mest til en biograftur i ny og næ og ved særlige lejligheder en koncert eller teater. Da jeg boede i Letland og her i Grønland, er jeg derimod meget mere deltagende i forskellige arrangementer. Hvad er grunden til dette? 

Hmm en væsentlig faktor er nok, at familien er langt væk. Det betyder, at alt hvad der hedder familiehygge og sammenkomster er udgået af programmet. Samtidig synes jeg heller ikke, at jeg nogensinde rigtig får "hverdag" i udlandet....efter 2 år i Grønland er jeg stadig skide nysgerrig på kulturen og vil så gerne lære. Det er derfor altid super spændende at tage del i diverse arrangementer her i samfundet. Den sidste og måske den største grund er, at arrangementerne er virkelig nemme at opsøge. I min ambassadetid modtog vi som ambassadeansatte dagligt invitationer til diverse arrangementer og her i Nuuk er det hele så dejligt overskueligt. Vil du vide, hvad der sker i byen, så kig i ugeavisen og på busskuerne, der er klistret ind i arrangementsplakater. I Nuuk er fordelen samtidig, at der næsten  ikke er noget, som hedder transporttid og afstande. Det er derfor virkelig nemt at deltage i alt, hvad du lyster. En sidste god Nuuk grund til at tage del i arrangementer er, at man aldrig ved, hvornår der sker noget næste gang - ergo er det med at deltage, når det sker :-) Dermed ikke sagt, at der ikke sker noget, for der sker faktisk rigtig meget i Nuuk...Det er bare, at arrangementerne oftest varsles kort tid inden afholdelse.

Her lidt kulturelle begivenheder i min august måned:

Nunatta Akisuaneri
En af de koncerter hvor jeg virkelig ikke vidste, hvad jeg gik ind til (og lige nu sidder jeg stadig og spekulerer over, hvad koncertens titel betyder?). Koncertbilletten blev købt samme dag, som koncerten fandt sted og til stor overraskelse var der næsten allerede udsolgt.

Koncerten var med fire forskellige grønlandske sangere - en sopran, mezzo-sopran, en bass og en tenor. Okay indrømmet: det har jeg pt. lige læst mig til på internettet....Jeg aner ikke, hvad en mezzo-sopran er, men hun sang godt. Hvad jeg også aner er, at koncerten var en virkelig god oplevelse. Selvom alt blev sagt på grønlandsk, var det ikke svært at lade sig rive med. Stemningen i koncertsalen var virkelig i top. Der blev sunget smukke sange, grinet og til sidst en fællessang, hvor alle var med. To af sangerne (Ida Heinrich og Josef Lund Josefsen) har jeg hørt ved flere lejligheder og de kan altså bare synge. En ny sanger for mig var Pauline Lumholdt, som jeg faldt pladask for. Hun var så kær og imponerende - med en alder på 69 år var det utroligt, hvilken power hun havde i lungerne :-)

Et billede taget fra balkonen, der var det eneste sted med ledige pladser

Kollegahygge, drinks, Pamyua & Small Time Giants
I fredags var jeg til koncert med mine kollegaer Kattie, Mette Marie, Anja og Regina. Faktisk også en koncert, hvor musikken var ukendt for os alle. Jeg havde hørt mange gode anmeldelser om det grønlandske band Small Time Giants, så det måtte opleves med.

Det bedste af alt var kollegahyggen inden koncerten. Vi startede med sushi og drinks en mas hos mig inden afgang til koncert. Det blev næsten til vores egen lille koncert, da Mette Marie og jeg skrålede med på hver en sang i anlægget :-) Skøn aften!

Mette Marie, Anja og Kattie klar til koncert

Regina og Kamilla klar

Sushi efterfulgt af drinks hjemme hos mig - super hyggeligt

Pamyua på scenen

Lækre damer til koncert

Og så tager vi da lige en koncert selfie :-)

TOQQORTAT
I går aftes efter mørkets frembrud kl. 22 var jeg til en fantastisk oplevelse. Toqqortat er et cirkus, teater, akrobatshow alla Cirque De Soleil. Stykket Toqqortat bygger på flere kendte problemstillinger i det grønlandske samfund. Bl.a. konflikten mellem modernitet og traditioner og modsætningerne mellem natur og teknologi.  Stykket var hele vejen igennem fuld af overraskende elementer lige fra fyrværkeri, ild og musik. Jamen jeg er stadigvæk så imponeret, når jeg tænker tilbage på den forestilling. Det hele foregik udenfor med havet i baggrunden, hvilket var den hel perfekte ramme. Som bonus var det hel gratis - jeg havde ellers med glæde givet 300-500 kr. for den oplevelse. Det hele sluttede af med et gigantisk fyrværkerishow - aldrig har jeg set noget så flot.

Den udendørs scene på kolonihavnen

En fortælling om Havets Moder

Isbjørn på scenen

Dette billede har jeg taget fra den grønlandske avis Sermitsiaq. Cirka 1000 mennesker og et overdådig fyrværkeri


Ingen kommentarer:

Send en kommentar