søndag den 28. september 2014

Septembers glæder

For ikke så længe siden besluttede jeg mig for at se det positive i efteråret frem for at fokusere på det sure i regn og storm. Mit sidste blogindlæg blev starten på luftningen af min efterårs ja-hat og gud, hvor er den hat skøn. Specielt fordi den selv hel automatisk sætter sig på mit hoved, jeg skal slet ikke række ud efter den på hattehylden :-) Skrevet på en anden måde: Der har været så mange skønne oplevelser i efterårets første måned. Her et lille udsnit af septembers glæder:

Ny Nuuk-niece
Den mest fantastisk efterårsbegivenhed er, at jeg er blevet Nuuk-tante for 2. gang. Denne gang er det mit søde vennepar Christina og Allan, der er blevet forældre til en smuk lille pige, der i øvrigt har fået det skønne navn Andrea Aviaja. Det er så fint med et lille grønlandsk mellemnavn, så glemmer hun aldrig sin grønlandske start på livet :-) Hun overraskede alle og kom ud en måned før tid - heldigvis fit for fight :-) Her billeder fra mit første sygehusbesøg:

Lille smukke Andrea Aviaja

Den nye lille familie

Efterårs fjordtur
I tirsdag havde jeg en fri dag fra job, da jeg var blevet inviteret med på sejltur ind til Præstefjorden. En del af mine kollegaer har haft en bådklub denne sommer, hvor de har købt en samlet-pakke bestående af 8-10 sejlturer hen over sommeren. Faktisk var det mig, som præsenterede dem for tilbuddet med den tanke, at jeg skulle være med i pakken. Senere viste det sig så dog, at en del af bådturene var planlagt til at ligge i den periode, hvor jeg var på tjenestemandsudveksling i Finland og derfor sprang jeg fra. Nå men i tirsdags havde de søde kollegaer så en ledig plads på deres sidste bådtur, som de tilbød mig.

Noget man hurtigt lærer i Grønland er, at man aldrig skal sige nej til en bådtur, hvis man ikke selv ejer en båd. En tur på fjorden er sin mulighed for at føle, at man kommer væk, hvilket man har behov for, når man bor i et land, der kun er forbundet  af dyre flyruter.

Vi kom aldrig til Præstefjorden, da vi blev overrasket af nogle vilde bølger, som gav kvalme. I stedet sejlede vi ind i Kobberfjorden, hvor der ikke var drillende vind. Vi blev sat af i bunden af Kobberfjorden og blev hentet 6 timer senere. Det  var en rigtig dejlig tur, hvor der var rig mulighed for at glæde sig over efteråret og indsnuse den lækre efterårsduft. Selvom der ikke er træer i det meste af Grønland, så ser man alligevel efterårets smukke farver. Se bare her:


Det grønlandske efterår er lig masser af Sortebær

Efterår inde i Kobberfjorden

Du smukke efterår

Der er kommet sne på fjeldtoppende

På svampejagt. Man udvikler mange nye  talenter i Grønland. Et af mine er svampejæger :-)


Hvad skal man med træer, når fjeldet ser sådan ud i efterårsfarver?

En del af dagens høst efter rensning

Flere svampe

Sådan ser de ud efter 3 dages tørring - 3 dage hvor jeg kun ejede én spisebordstol, da resten var dækket til i svampe

Dekorativt er det også

Mine blåbær fra en tidligere tur i fjeldet lavet til blåbærsboller, som blev spist til en Matadoraften



Ingen kommentarer:

Send en kommentar