søndag den 26. maj 2013

Aktiver Maj - Genialt koncept

I Grønland (Ihvertfald i Nuuk) findes et særligt fænomen, som jeg er FULDSTÆNDIG pjattet med. Konceptet hedder "Maaji Nuan", hvilket på dansk er "Aktiver Maj". Det betyder, at der i Maj måned er fokus på at bevæge sig, hvilket medfører, at byen summer af spændende aktiviteter - Der ovenikøbet alle er gratis.

På en særlig hjemmeside, kan man gå ind og se en kalender over, hvad man kan lave idag. Kalenderen opdateres løbende, så den er altid spændende at tage et kig på.

Aktiviteterne spænder bredt. I nogle af fitnesscentrene tilbydes gratis træning. Løbeklub, golfklub, karateklub, svømmeklub osv. tilbyder også, at man kan komme og give sig i kast med deres sport. Samtidig arrangerer flere af de store virksomheder anderledes aktiviteter - så man kan roligt sige, at der er noget for alle.

D. 1. maj blev måneden skudt i gang med det Chris Macdonald foredrag og løb, som Mutti og jeg tog del i.

Jeg har selv været til flere arrangementer i forbindelse med maaji Nuan. Jeg har bl.a. været til stafet på landingsbanen arrangeret af Air Greenland,  jeg har været i en 40 km. spinningskonkurrence og til andre løb. I dag blev det et 10 km løb arrangeret af en af byens sportsbutikker.

Faktisk har jeg også selv været på banen med at arrangere et event.  Selvstyret har ikke tidligere haft et arrangement i forbindelse med Aktiver Maj, men det er der nu lavet om på. Som elevansvarlig for Selvstyrets kontorelever fik jeg arrangeret, at de søde unge kontorelever fik deres eget projekt: "Arranger en aktivitet i forbindelse med Aktiver Maj". jag forslog Aktiviteten "Aktiv Banko" og den købte de. Banko er et kæmpe hit i Grønland, så den lå næsten lige til højre benet - hvorfor ikke lave et bankospil, hvor man er fysisk aktiv?

Aktiv Banko blev stablet på banen, jeg/min afdeling fik lavet fine jakker til eleverne, eleverne og jeg fik købt præmie osv. Dagen før arrangementet løb af stablen, blev jeg kontaktet af KNR, der er den grønlandske udgave af DR. KNR synes konceptet Aktiv Banko lød så nyskabende og spændende, at de gerne ville lave et indslag til nyhederne herom. Som HR-konsulent er man vild med alt, der kan gå ind under kategorien "Employer Branding", så jeg inviterede hel sikkert tv-holdet forbi.

Efterfølgende har jeg fået tilsendt et link af indslaget, som jeg her vil indvie jer i. Ja aktiv Banko varede to timer, så der skulle laves en del fysisk udfoldelse af de 7 elever, som var mødt op til arrangementet, der fandt sted en søndag. Jeg hjalp derfor  og hoppede rundt sammen med eleverne :-)

Det kan I se her: http://cdnapi.kaltura.com/index.php/kwidget/cache_st/1369315560/wid/_178292/uiconf_id/4383432/entry_id/0_dwqt2amo

Og så lige lidt billeder fra nogle af mine oplevelser i forbindelse med Maaji Nuan.

Frisbee og Maaji Nuan  merchandise

 Stafet på landingsbanen (Billedet er tyv stjålet fra en kammerat)

Reklame for Aktiv Banko

Ingen kommentarer:

Send en kommentar