lørdag den 17. november 2012

Besøg af Mutsi og Daddy

Først kom Jan Gintberg forbi Nuuk, herefter kom Dronning Magrathe og Prins Henrik forbi....men torsdag i forrige uge kom alligevel det fineste besøg  - nemlig ægteparret fra Vibevej 24, Dronninglund - bedre kendt som Mutsi og Daddy.

Besøget fra mor og far kom i stand dagen før min afrejse fra Danmark, da der pludselig kom et helt fantastisk tilbud ind på mors e-mail fra Air Greenland. Så da jeg for 2,5 måned siden rejste fra Danmark var det derfor med et "Vi ses snart" til mor og far frem for et farvel. Det mærkelig er, at det der altid har været en fremtidig begivenhed, nu pludselig er fortid ...tiden går jo simpelthen så stærkt :-)

Onsdag og torsdag i sidste uge var jeg på et eksternt kursus og er nu blevet certificeret bruger i Thomas, der er et system til person profil analyser, hvorfor jeg desværre ikke kunne tage i lufthavnen og byde mor og far velkommen, som jeg hidtil havde forestillet mig. I stedet måtte jeg skynde mig hjem fra kursus torsdag eftermiddag, hvor mor og far ventede hjemme i min lejlighed samt et hav af overraskelse. Først havde de stablet en masse lækre julegaver op (eller de ser ihvertfald lækre ud), herefter adventsgaver fra både dem og søster (Den første fra mor og far er allerede gættet- nysgerrig har man vel altid været). Køkkenbordet var fyldt op af friske grønsager, frugter og frugtstænger... desuden var der et hav af her og nu gaver: 2 flasker spiritus, hvidvin, en ny Kenzo parfume + crem, varme uld strømpebukser, the fra Frøken Rønne, nyt hjemmestrik fra Mutsis strikke-biks og en fastnet telefon (Jep jeg har fået fastnet.... vi er jo lidt bagud på Grønland, så for at få internet måtte jeg oprette en fastnet forbindelse  og hvorfor så ikke få telefonen også :-) ). Daddy havde naturligvis også lige lidt cykelolie med og andet handymands grej..... Ih de er fantastiske :-)

"Hvad oplevede du så, da du havde besøg Kamilla?" Jo nu skal I høre


  • Torsdag aften blev der hygget til den store guldmedalje med grønlandske delikatesser i form af pillerejer og stenbiderrogn (Endnu engang tak til Mette Marie og Anders for den lækre indflyttergave, hvor min fryser blev fyldt op af lækre sager)

  • Fredag blev der oplevet Grønlandsk kultur, da Mutsi, Daddy og jeg var til kaffemik hos et grønlandsk ægtepar - Lorita og Poul. Lorita og Poul er et utrolig gæstfri ægtepar, der inviterer turister til kaffemik og deler alle deres fantastiske livshistorier. Derudover bød fredag aften op til en aften i svømmehallen Malik.

  • Vi var turister i Nuuk, hvilket betød en tur på Nuuk Kunstmuseum, National museet, en hilsen på statuen af Hans Egede (hvilet krævede en mindre bjergbestining og en nervøs Mutti). Desuden lånte vi en kollegas bil, så vi kunne se alle bydele i Nuuk. 

  • Vi spiste and til Mortens aften på Nuuks Bryghus. En menu hvor Kamilla blev ved med at kommentere på de meget underlige kartofler, der simpelthen bare smagte mærkeligt. En holdning mor og far ikke delte, hvilket der var en forklaring på. De "kartofler" Kamilla kørte ind i munden og troede var kartofler, viste sig at være kogte æbler... Hallo hvad bilder de sig ind og både komme æble og kartoffel på tallerkenen.

  • Daddy fiksede lejligheden.... Han var imponeret over mine handy woman evener, men bevares -selvfølgelig kunne handy  perfektionisten stadig finde noget at komme efter, skæve skabslåger, en postkasse der binder, en løs forbindelse og meget mere - det er klart ;-)

  • Vi besgøte Nuuks fineste restaurant Sarfalik og fik det mest fantastiske mad nogensinde i form af rensdyr. Efter vores tur på Sarfalik viste nordlyset sig fra den mest fantastiske side - til stor glæde for os alle. Far var så begejstret, at han ovenikøbet mente at kunne se en ufo, der dog viste sig at være toppen af en lygtepæl.

Tirsdag var det tid til til afrejse - for både mor, far og jeg..... For ja jeg havde arbejde i Danmark, der passede perfekt med, at vi kunne følges til KBH.

Må Kamilla Fuglsang lige til sidst understrege, at hun fløj på Business Class mens turisterne fra Dronninglund sad gemt i mængden på Economic Class ;-)


Kært barn har mange navne - når snorkemaskinen begyndte var mine navne til den ellers dejlige far ikke lige kære. En et-værelses og tre mennesker kan til tider være en udfordring.


Kaffemik med mindst 10 hjemmebagte kager 


Hyggelig eftermiddag og en masse gode fortællinger fra værtsparret


 What to choose?


 La' far kom til - en tur på tømmerhandlen i Nuuk og så var han underholdt

Udfordringer og en bestigning/kravling til Hans Egede statuen.... Mine forældre er ski seje


 Målet er nået....Beklager Mutsi der er kun en vej ned igen 

 Lækker rensdyr på Sarfalik



Ventetid i Sønder Strømfjord .... Minus 15 grader og alt for lidt tøj


Ingen kommentarer:

Send en kommentar