fredag den 23. november 2012

Bare rolig - jul bliver det

Efter min tur i Danmark bemærkede jeg særligt et spørgsmål fra alle jer, som gik igen.... Hvilket jeg egentlig godt forstår. Derfor tager vi den nu engang for alle.

Velkommen til dagens lektion: "Kamillas jul"


Godt I alle ser så opmærksomme ud


Inden Kamilla tog afsked med Danmark, sagde hun, at hun højest sandsynlig kom hjem på besøg til jul. Den største grund til denne udtalelse var, at Kamillas far sagde: "Hvis du kan få en god lang juleferie fra arbejde, så vil jeg betale for, at du kan komme hjem til jul". Det viste sig så, at Kamillas forældre ikke kunne undvære hende så længe, så d. 13 november landede de i Nuuk. Kamilla havde åbenbart også savnet hendes forældre, for hun endte med at tage med flyveren hjem til Danmark, da hendes mor og far rejste hjem. Tro nu ikke, at Kamilla og hendes forældre blev uvenner. Det var ikke derfor, at Kamilla blev i København, mens moren og faren rejste til Aalborg. Det skyldes i stedet, at voksne mennesker arbejder - nogen i København og andre i nordjylland.

Efter et besøg i Nuuk af hendes forældre og efterfølgende 10 dage i Danmark er Kamilla langt fra træt af Danmark. Alligevel har hun dog besluttet, at hun ikke savner Danmark så meget, at hun behøves at rejse hjem igen allerede til December. I stedet vil hun opleve, hvordan man fejrer jul og nytår på Grønland, hvilket efter sigende skulle være meget mere hyggeligt og nytåret vildere end i Danmark. Der er garanti for hvid jul, ligesom der er dobbelt op på nytårsaften, da de går amok med kruddet både kl.20 (dansk nytår) og kl.24. Ej det er altså  ikke derfor, at jeg bliver her, større Dynamit Harry er jeg ikke, men det hele er pga. følgende plan: Nå Kamilla engang i det nye år muligvis oplever et større afsavn til Danmark, vil hun tage et besøg her istedet.

"Hvad skal du så lave jule- og nytårsaften?" Juleaften er jeg blevet inviteret med til jul hos en familie, som jeg endnu ikke kender....Det gør min kollega Mette Marie, hendes mand Anders og deres søn derimod - ja så de kommer sjovt nok også :-) Desuden kommer der flere, som der ligesom mig er på egen hånd, eller skal vi sige "eneboer" :-) Det skal hel sikkert nok blive godt, selvom det selvfølgelig ikke kan undgås, at jeg nok skal komme til at savne juleand og flæskesteg med familien hos mormor.  Det gode ved jul på Grønland er, at vi fleste er i samme situation - familien og venner fra Danmark er langt væk, så man får hurtig et sammenhold, hvilket også gør, at jeg har fået flere juleaften tilbud. 

Nytårsaften er endnu ikke planlagt 100 %, men jeg tør vidst godt sige, at jeg ikke kommer til at sidde i hundehuset på 34 Kvm alene med en bordbombe :-)

"Skal vi have medlidenhed med dig Kamilla?"

Det skal I ikke. Det bliver hel sikkert en god jul, også selvom jeg ikke har fået sendt mit julepynt med herop sammen med møblerne (til min store ærgelse). 

Efter min tur i Danmark kom jeg idag hjem til et snedækket Nuuk og et julehumør som steg og steg. Jeg har derfor fikset adventskransen nu samt kalenderlys, jeg har skovlet sne,  jeg har drukket jule-the fra Kronen, som jeg havde medbragt i kufferten, ligesom julekalendere og gaver også er i hus ..

 Kalenderlyset er klar

 Adventskransen klar til at blive tændt næste weekend

 Mutsi og daddy havde julekalendere med

 ....og adventsgaver fra både dem

 
 og søster :-)


ligesom de også har sørget for, at julegaver venter oven på mit tøjskab :-)


"Jamen så er du jo bare klar til jul Kamilla?"

Neaj ikke hel.... Jeg mangler nemlig en meget vigtig ting - som er en genstand, der hører grønlandsk jul til. "Må vi ses hvad det er?"

Værs'go til Jens Ejnar, vis dem genstanden



Jep i Grønland er det næsten en lov, at man skal have en sådan gyselig orange stjerne hængende i vinduet til jul. Det er en tradition, der er så stor, at alle nye huse har specialinstalleret stikkontakter til julestjernerne over hvert vindue. Ja i min lejlighed er der også både stikkontakt (dog en almindelig slags og ingen hvor jeg kan regulerer lysstyrke som mange andre). Sømmet til stjernen, var her også allerede, da jeg ankom. Nu mangler jeg bare at tage mig sammen og købe stjernen. Den lurer på mig med sit gyselige blik i Brugsen, men jeg tror, at jeg venter, da der er en særlig dag på arbejde, hvor de grønlandske kollegaer giver nye danske kollegaer muligheden for at hverve sig deres stjerne. Ud over man skal have en stjerne, er der efter sigende også en stærk regel om, at stjernen først må tændes d. 1. december. 

Har man ingen stjerne, kan man forvente, at have Jehovas Vidner rendende ved sin dør hele julen - så selvfølgelig skal den op. Grim eller ej - det er jo en super hyggelig tradition :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar