torsdag den 22. november 2012

Jobmesse og hej til DK

Tirsdag d. 13 november gik turen hjem til Danmark, da jeg havde fået den herlige opgave, at skulle hjælpe til med afholdelsen af årets jobmesse for Grønlandske studerende. "Jobmesse for grønlandske studerende?" Jep sådan tænkte jeg også engang - men er nu blevet meget meget klogere på, hvad det er for et koncept af en årlig begivenhed.

Sagen er, at mange grønlænder rejser til DK for at studerer, da uddannelsesmulighederne i Grønland er begrænset trods  et universitet i Nuuk. Efter en fem-årig uddannelse (Plus/minus) i Danmark, sker der ofte det, at de studerende har fundet kæreste i Danmark (Jeg vil skåne jer for den detaljeret forklaring og undlade blomster og bier) eller måske de bare har fundet ud af, at livet også har meget at byde på i Danmark, hvorfor de bliver her. ØV bøv for det grønlandske selvstyre, der punger penge i deres uddannelse og ligesom de øvrige grønlandske virksomheder samtidig mister velkvalificeret arbejdskraft....Hvad gør man så?

Svar: Hvert år arrangerer Selvstyret - nærmere bestemt HR-afdelingen en messe i Danmark, hvor grønlandske virksomheder kan tilmelde en stand, ligesom der er en række interessante foredrag omkring job/virksomheder i Grønland. Selvstyret inviterer grønlandske studerende i Danmark til at besøge messen, ligesom andre interesserede også er velkommen. Der afholdes en messe i KBH og en i Århus.

Som HR-konsulent var jeg i den forbindelse sammen med min chef vært for årets jobmesse, hvilket var en hel fantastisk oplevelse.
Engagerede virksomheder, studerende, andre besøgene samt chefens planlægning var med til, at jobmessen blev en hel fantastisk succes.

Når man nu er i Danmark, må det udnyttes, så ud over jobmesse deltog jeg i flere møder og frokoster, holdte oplæg i Akademikernes A-kasse ( https://aak.dk/Job/booking.aspx?cid=234) og arbejdede på repræsentationen i KBH. Derudover var jeg sammen med de mest fantastiske mennesker, hvilket betød:


  • Barasso og Jensens bøfhus med Michael i KBH. Jep oven på frysegrønt i Nuuk  havde jeg en umådelige træng til salat bar fra Jensens bøfhus. Michael var nem at lokke....altså med en Farvorit bøf :-) 

  • Lækker café og aftenshygge med dejlige damer i KBH. Tak til Anne, Tine og Mette

  • Hjemmebragt sushi og hygge med Kristina og Niels i Århus - I er herly'

Efter sidste arbejdsdag i Århus med den afsluttende jobmesse søndag, stod den på Aalleren og:

  • Dejlig indlogering på hotel "Søster og svoger", hvilket slog Hotel Scandic i København og Radisson i Århus med mange tusind stjerner.

  • Et gensyn med Lini, en rundvisning i hendes fine nye lejlighed og hygge på Penny Lane

  • Shopping, shopping og shopping

  • En søstertur hjem til momse basse (mormor) og højtbelagt smørrebrød = Family hygge når det er bedst

  • Frisør og lægebesøg i trygge Aalborg rammer 

  • Lidt mere shopping (Altså man kan trække momses fra, når man kommer til Grønland....Det gør det da lidt mere lovligt at svinge Dankortet - det er jo trods alt taktisk smart.....Nå ja og så manglede jeg bare lidt af hvert - varme støvler, jakke, glattejern + ALT det løse)

  • Tøsehygge hos Lærke med Sine og Karina.... Selskab i høj  høj klasse

  • Dejlige gensyn med skønne Tobias, da jeg hentede ham i skole og efterfølgende eftermiddags hygge hos familien Glad

  • En tur hjem til Daddys hjemmelavet hakkebøf sammen med Bodillen, Trine og Heine. Skøn afslutning trods en manglende mor, der er på kursus i KBH.
Nu vil jeg sove, inden far kører mig til lufthavnen alt for tidlig i morgen. Må indrømme jeg trods en dejlig tur i DK glæder mig til et gensyn med Nuuk, hverdag, spinning og almindelig mad.... En makralmad er ikke at undervurder, når man har fået buffer og feriekost de sidste mange dage :-)


Vi ses


 Jobmesse i KBH

 Selvstyrets stand

 Spændende foredrag

En glad studerende, der netop har vundet et rejsegavekort fra Air Greenland





Ingen kommentarer:

Send en kommentar