lørdag den 23. februar 2013

Sne, blæst og SNESKOVL

Beklager Bornholm jeg kan ikke have ondt af jer - faktisk bliver jeg mere og mere irriteret, når Peter Tanev gør det til den største nyhed, at der er sne-kaos på Bornholm. Hallo hvad med at vende blikket mod storm og snefygning i Nuuk - og  ikke mindst Kamilla Fuglsang der dagligt kæmper sin kamp med store snedriver foran sin dør!! Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvorfor alle døre åbnes ind af i Grønland. Ellers var jeg jo aldrig kommet ud af mit eget hjem.

Der sner ikke - men det stormer og min lejlighed ligger vældig vældig uheldig. Med en stor åben plads foran min lejlighed, der ligger placeret nede i lidt af et hul, er vinden ikke i tvivl om, hvilken vejr den skal blæse for at gøre livet surt for mig.

Det skal samtidig understreges, at vindblæst sne er meget kompakt og tungt. Ja hvem har også sagt, at sne skulle være let som vat? Jep jeg har faktisk udvidet min viden: "Sne der er blevet blæst igennem, er kompakt fordi, at snekrystallerne griber ind i hinanden" Desuden er det ifølge Wikipedia den sne, som der skal bruges til iglo-bygning. Jeg citerer (men bygger ikke en iglo):

"Den sne, som skal bruges til konstruktionen af en iglo, skal være tilstrækkelig strukturel styrke til at kunne skæres ud i blokke og bagefter at kunne holde sig selv i spiralkonstruktionen. Den bedste sne er den, der er blevet blæst sammen af blæsten, og er kompakt og holdbar fordi snekrystallerne griber ind i hinanden. Samtidig er der luft nok i sneen til at sikre isoleringsevnen."

Jeg skovler, når jeg kommer hjem fra arbejde og nyder resultatet med en kop the. Det er faktisk det bedste, når man er halvvejs i en sneskovlingen og tilfreds ser på det stykke, hvor man igen kan se brædderne på terrassen foran huset. (Okay indrømmer det, der skal ski' ikke meget til at glæde mig -og jeg begynder at ligne min far mere og mere, da jeg ved, at han glædes over præcis samme mærkelige ting)

Min glæde bliver dog afløst af irritation, når jeg vågner op næste morgen og ser, at arbejder er fuldstændig spildt - så er det, at det bliver skruen uden ende.

Igen idag er min lørdag startet med sneskovling og pt. er jeg midt i min, "Jeg er halvvejs the-pause" Idag endda kombineret med nybagte boller :-)

Jeg får fire venner over til spisning og brætspils hygge i aften. Imorgen er der et kaffemik på programmet....Og lige nu venter 2. halvleg i operation sneskovling.

Pak sammen Bornholm - og lad regeringens nyttejob blive en realitet, hvis I altså sender dem til Grønland :-)

 Torsdag

 Skulderklap 

 Fredag

 Fredag


Åh lørdag morgen og at kigge ud af vinduet - så er vi på den igen



At åbne sin dør



Ingen kommentarer:

Send en kommentar