tirsdag den 11. december 2012

Vintertid = Investeringstid


Lige siden jeg kom tilbage fra min tur i Danmark har Nuuk været beklædt i hvidt. Smukt er det, i starten ikke altid lige praktisk, men så fik jeg gjort mig nogle investeringer – og nu køre det bare J

 

Mine kollegaer og bekendte havde allerede inden vinterens ankomst været søde til at forberede mig på, hvad jeg havde i vente. Derfor gjorde jeg mig allerede nogle forberedelser på min efterårstur i Danmark, da flere inden afgangen i november sagde, at det var mærkeligt, at der endnu ikke var kommet mere sne.  Med minus 15 grader i Kangerslusuaq, hvor Mutsi, Daddy og jeg havde alt for meget ventetid på vej mod KBH,  stiftede jeg mit rigtige bekendtskab med kulden.  En mission for dagene i DK var derfor klar. Jeg må have mig en varm varm jakke og støvler. Og det fik jeg:

 

1)     Et par Sorel støvler, som er støvlerne alle futter rundt i heroppe. En varm inderstøvle, som man stikker i en vandtæt yderstøvle… og så er fusserne i sikkerhed.  Specielt kønne er de ikke – men det er smart. Jeg fandt oven i købet en hel ny pink model i KBH, som jeg endnu ikke har set andre futte rundt i end mig selv.

 

2)     En Canada Goose jakke er som Soral støvlerne et Grønlands must.  Derfor blev det også en nødvendig investering, som Loftet i Aalborg fik mig skaffet i den rigtige model og farve  i sidste øjeblik inden afrejse. Selvfølgelig kan man også få masser af Soral støvler og Canada Goose jakker heroppe – men så var der jo det med, at man ikke betaler moms i Grønland og derfor kan få denne refunderet ved varer købt i DK. Da der er fragtomkostninger lagt på varernes priser i Grønland, kan dette momstrick godt betale sig.

 

3)     En sneskovl var en nødvendig investering, da jeg kom hjem til hytten i Nuuk – og den har været flittig brugt lige siden.  For første gang i mit liv er jeg blevet ejer af en sådan fætter. I mit tidligere liv har jeg været vant til, at en snebelagt indkørsel var en fars ansvar, eller boet på 3.sal, hvor der er viceværter til den slags. Men nu skovler jeg på livet løs – og er faktisk blevet total Daddy agtig. Jeg går max op i skovlningen – og tager den både morgen og eftermiddag. Når jeg kommer hjem fra arbejde, skovler jeg  da lige, inden jeg går ind og slapper af. Herefter sidder jeg med the-koppen i hånden og beundrer værket ud af vinduet...SÅ selvtilfreds. For at være hel som far mangler jeg nærmest kun mor, så jeg kan sige: ”Det er godt nok dejligt, at jeg lige fik tage indkørslen” Om morgenen ruller jeg spændt persiennerne op – Hvordan er skovle situationen i dag? Ark ja man slægter sin fader på…. Selvom jeg kun har 5 kvm at skovle mod fars kæmpe indkørsel…ha ha J

 

4)     Pigge til skoen kunne det pludselig ikke gå stærkt nok med at skaffe. Efter en mandag hvor det var med livet som indsats at komme frem på de glatte veje, var det bare ikke sjovt længere. Jeg var drøn nervøs, hver gang et enkelt lille skridt skulle tages – lige så nervøs som en 80-årig der skal tage første spæde skridt efter hofteoperationen.  Da jeg denne mandag mørke morgen på vej til spinning bevæger mig meget forsigtig frem, er midt i en ”Øhuuuu” lyd  og en ”nu-styrter-jeg tanke”, bliver overhalet af en grinende grønlander i stærk-tempo-trav er jeg et stort spørgsmåls tegn. Hvordan kan dette lade sig gøre? Svaret finder jeg senere ud af er: PIGGE. En hel igennem genial opfindelse. Det tog mig lidt tid at opdrive dem, da jeg ikke var den eneste, som efter denne mandag morgen ville gøre en sådan investering. Derfor var de udsolgt i virkelig mange butikker, men jeg fandt til sidst et par stykker…. Og går nu igen som en ung frejdig dame J

 
Når investeringerne er gjort, er sneen skøn J Glæder mig nu bare til  at skiliften åbner – wee

 Sne vi har - men derfor skyder man stadig genveje
 
 Piggene er mine nye bedste venner :-)
 
Bemærk lige den snerydning :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar