lørdag den 30. november 2013

40 meter pr. sekund - holy moly!

I fredags var der varslet kæmpe storm i Nuuk - og det løfte skal jeg da virkelig love for blev holdt. Op til 40 meter i sekundet og aldrig har jeg prøvet en vildere gåtur på arbejde. Udover storm var der nemlig også tøvejr og dermed spejlglat, som virkelig spejlglat.

Storme er der masser af i Nuuk og at busser, fly m.m. bliver aflyst pga. storm er der intet unormalt i. Det er dog sjældent, at politiet frarådet alt udkørsel, da storm er normalt, ligesom vi i Grønland ikke har fare for tagsten og havetrampoliner, der hvirvler rundt i stormen. I fredag frarådede politiet dog faktisk alt udkørsel og flere skoler lukkede ned, ligesom mit arbejde var tyndt befolket. Jeg var dog en af dem, der trodsede stormen og ikke kendte til politiets advarsel - og begav mig på arbejde...på gåben vel og mærket.

Hold nu op hvor var det en sindssyg gåtur - også selvom den er under 1 km. 3 gange blev jeg blæst om kuld og gled på isen. I 2 minutter omklamrede jeg mig til en lygtepæl og til sidst nåede jeg at overveje, om jeg bare skulle kravle resten af vejen.... ha ha ha nu jeg tænker tilbage; jeg må virkelig have været et syn for guderne :-)

Den største kendte katestrofe stormen i fredags førte med sig, var nok, at byens store juletræ, som skal tændes 1. søndag i advent knækkede. Når man er i et land, hvor der ikke forekommer naturlige store træer og søvejen er lang, er det faktisk meget skidt. Det væltede træ blev derfor en stor nyhed i avisen heroppe, hvor jeg har stjålet disse billeder fra.

 Der røg det juletræ
 
Knæk!!
 
 
Heldigvis har jeg i dag (lørdag) dog set, at de har fået savet juletræet til, så det igen står oprejst og klart til tændingen i morgen :-)
 
Selvom juletræet er klar, kommer det nok til at knibe med æbleskiver. Så i hvert fald lige denne status på Facebook:
 
 
 
Ikke flere æbleskiver i byen - hvem har sagt, at det skal være nemt at fejre jul i Grønland :-)
 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar