lørdag den 7. juni 2014

Leisure time in Helsinki

Nå jeg ikke er på arbejde sørger jeg for, at jeg får mig en på opleveren. Første uge er gået med:

Søndag: Legede jeg turist for fuld skrue. Jeg var blandt andet på sightseeing bustur og ellers var "Turen går til Helsinki" min ven. Desuden indøvede jeg at finde vejen til arbejde og sluttede af med en løbetur i den dejligste park.

Mandag: Legede jeg endnu engang turist efter job. Denne gang mest en "Shopaholic turist"

Tirsdag: Gik jeg fra arbejde allerede kl. 12, da jeg skulle mødes med min veninde Kiwie. Jeg kender Kiwie fra Grønland, men hun bor nu i Aalborg. Kiwies kæreste er pilot og han bor pt. i Finland, da han har en halvårlig kontrakt som pilot her. Kiwie havde kun én dag i Helsinki, så skønt hun kunne bruge den med mig inden aftenstid med kæresten. Da det regnede tirsdag, valgte vi shopping og frokost i center :-)

Onsdag tog jeg min første tur med sporvogn og legede endnu engang turist. Til aften en løbetur i parken- elsker at kan løbe i shorts her :-)

Torsdag var vejret super lækkert. Jeg tog derfor direkte i parken efter job og smed mig på græsset, mens jeg spiste jordbær :-)

Fredag mødtes jeg med Janika, som var praktikant på den finske ambassade i Letland, mens jeg var praktikant på den Danske Ambassade i Letland. Janika bor ikke i Helsinki, men kommer her ofte. Vi endte med at drikke os fredags beruset i bobler, spise burger og smage finske specialiter med procenter. Det var virkelig et dejligt gensyn. Janika har inviteret mig med ud at spise brunch søndag med nogle af hendes venner, ligesom jeg næste weekend er inviteret på besøg i Turku, hvor hendes far bor. det ligger to-tre timers kørsel fra Helsinki og kunne være så fedt at opleve- hurra for netværk :-)

 


Den store kirke der vel er den mest kendte kirke i Helsinki. Flot uden på men hvis du spørger mig, ikke noget særligt inden i
 

Helsinki er flot og grøn

Som turist i seightseeing bus

Selfie i turistbussen

Marked der er der alle ugens dage

Parlamentet i Finland

Gaden hvor jeg bor

Mummie over alt :-)

Masser af dejlige parker

Mulighed for bare ben på løbeturen :)

Hygge og frokost med Kiwie i Helsinki

Kamilla og Kiwie og mummier :-)

På tur i sporvogn

Der er så mange kirker

Endnu en kirke

Hmm nogen der sagde kopi af London?

Marimekko over alt

Ny (og muligvis farlig) viden Marianne og Dumle er finsk

Det er så hyggeligt med sporvogne


Lækkert gensyn med hende her - 3 år siden sidst

Janika introducerede mig for denne finske drik. Mindede mig om Mojito - ikke værst

Burger med Janika

 
.... og så ved man bare, at man er i Finland, når the-udvalget til morgenmaden ser sådan ud :-)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar