mandag den 16. juni 2014

Weekend i det sydlige Finland

Endnu en uge er begyndt oven på en super skøn weekend :-)

Fredag var trods regn dagen lang en hel perfekt dag. På arbejde sluttede vi af med is og jordbær for at fejre, at en del af mine finske kollegaer nu går på sommerferie. Friske jordbær er altså langt fra hverdag i Grønland, så jeg nyder virkelig, at der er jordbærsæson i Finland. I Finland er nye jordbær en lige så stor attraktion, som de dansker er i Danmark - og de er mindst ligeså gode :-)

Efter jordbærspisning og arbejde tog jeg hurtigt hjem og pakkede en weekendkuffert, inden Jannika kom og hentede mig. Jannika havde inviteret mig med en tur til byen Turku, hvor hendes far og stedmor bor. Turku er Finlands ældste by, den gamle hovedstad og i dag Finlands 5. største by (kom ikke og si' at jeg ikke gør mit research). Jannikas far og stedmor havde været så søde, at de gerne ville udlåne værelser og give husly weekenden over.

Det tog cirka et par timer at kører fra Helsinki til Turku. I øvrigt en køretur, hvor man godt kunne tillade sig at føle sig lidt sej. Jannika havde lånt hendes mors bil, hvilket vil sige en Mazedes sportsvogn :-)

Da vi ankom til Turku viste Jannika mig først en Iittala outlet shop. Jeg er faktisk ret overrasket over, hvor mange brands der er finske, som vi også kender til i Danmark: Iittala, Arabia, Angry Birds, Marimekko. Fazer, Fiskars, Nokia  og sikkert flere, som jeg bare endnu ikke er kommet efter :-)

Efter Outlet (hvor vi vel og mærket slet ikke brugte penge) tog vi på restaurant og fik aftensmad. Det var en virkelig flot og hyggelig restaurant, der var kendt for sine Ålands pizzaer (dvs. osten på pizzaen var fra Åland).  Forspiste og pizzatrætte tog vi hjem til Jannikas familie, der var så søde at tænde saunaen op, så jeg kunne prøve det. Jeg synes det er så genialt, at stort set alle huse i Finland har deres egen sauna. Faktisk fortalte Jannika mig, at de fleste lejlighedsblokke også har en fælles sauna. Her er der tidspunkter, hvor der er fællessauna, ligesom man kan reserve en fast ugetid - altså lidt ligesom at booke sig til vaskekælderen i Danmark :-) Åååh en frossenpind som mig ville ELSKE en sauna i sin hytte. Når man går i sauna i Finland er det dog ikke bare at sidde med en tændt ovn. De smider hele tiden vand og aroma på og indrømmer, at jeg måtte smide håndklædet i ringen og forlade saunaen før Jannika. Man skal vidst trænes op for  at mestre en finners sauna-udholdenhed. 

Lørdag morgen lykkes det mig at starte med løb - 14 km og dermed den længste løbetur meget meeeeget længe :-) Belønningen for denne løbetur var rigtig god. Efter bad og morgenmad tog Jannika og jeg nemlig en tur i Mummiland. Inden min tur til Finland var der to ting på fritidslisten: Sauna og Mummiland - og de er nu indfriet :-) Muligvis jeg er lidt over målgruppen for Mummiland, men har seriøst elsket den tegnefilm lige fra barn. Heldigvis var vi langt fra de eneste over målgruppen - selvfølgelig var der også et hav af voksne japanere på tur :-)

Mummiland var hyggeligt men ja virkelig også for de små børn. Mummiland er bygget på en ø for sig selv, så man skal passere en lang bro ved ankomst. Den idé kan jeg godt lige. Man kunne virkelig bare se spændingen i børnenes øjne, når de gik på broen på vej over til Mummiland :-)Mummiland er ikke et sted med karuseller osv., men derimod et eventyrland med de udklædte figurer, dans og teater.  Ha ha iøvrigt ret sjovt, da vi ankommer til den lille by Naantali, hvor Mummiland er, ser jeg et tårn ude på en ø. Jeg troede, at det var Mummitårnet og er super begejstret. Jannika griner og siger så, at det der er præsidentens sommerbolig - nå ja præsidentbolig-Mummitårn ....same same. Da jeg så Mummitårnet i Mummiland, kunne jeg godt se, at deres tårn var en del mindre end præsidentens :-)

Nå man er stor og lidt uden for målgruppen, kan man hurtig trave Mummiland igennem. Efter en time var vi igen ude og  hyggede os i Naantali, der virkelig er en hyggelig havneby. Jannikas kæreste og hans to kammerater kom og joinede os. Det var så mærkeligt, den ene kammerat viser sig at være søn af lederen i min udvekslingsafdeling. Det er altså hans far, der gav mig grønt lys til at komme til Finland på udveksling og som jeg siden har haft flere møder med.  Seriøst hvad er chanchen - verden er tilsyneladende ikke kun lille i Nuuk :-)

Efter en øl i Naantali var mine nye lokale venner virkelig søde. Til trods for drengene hel klart havde planlagt øltur, tog de mig med til Turku slot. Her var vi på rundvisning på det gamle slot - hvilket vidst i bund og grund ikke interessede nogen af os hel vildt - men så har man været der (og jeg kan markere endnu et sted i min turistbog). Efter en tur på det gamle slot var der dømt øl i solen. I Turku går en lang å gennem byen, hvor der er et hav af restuarantbåde. Vi fandt en perfekt plads i solen på dækket af en båd.  Øllene blev takket være drengene forvandlet til kander med sangria og diverse andre farlige ting. Specielt farligt fordi Jannika først havde reserveret bord til aftensmad kl. 22. Hun havde besluttet, at vi skulle prøve en meget populær restaurant/vinbar, men der var først ledigede borde fra kl. 22. Tiden fløj afsted og pludselig var klokken 22 og aftensmadstid (det var tiltrængt). De to kammerater havde besluttet, at de ville betale mad og vin for mig, hvilket de startede med at sige, da vi sad om bordet. Jeg sagde dem selvfølgelig imod, men fik besked på, at jeg var deres gæst og det var en gave. Enten er finnere virkelig virkelig gæstfrie (ike mindst taget i betragtning af, at det endte med en 3-retters) eller også var de drenge bare godt fulde, da de tog den beslutning :-) Maden var super lækker og vinen god. Efterfølgende var jeg på rundvisning  i nattelivet - en aften der sluttede kl. 5.30.

Med nattens hårde program endte søndag med søvn til middag og efterfølgende gik turen med tog tilbage til Helsinki. Det positive var, at jeg faktisk var frisk trods nattens fest. I Helsinki gik jeg mig en lang aftenstur, hvor jeg gjorde et ret sjovt syn. I Helsinki er der 13 offentlige vaskepladser for tæpper og måtter. Man vasker sit tæppe i havet, herefter står der en vridemaskine og så er der tørrestativer til at hænge sit tæppe op på. Nu jeg tænker over det, har vi faktisk også ret mange løse måtter i lejligheden.

Efter vask-tæppe-synet besøgte jeg den hyggeligste lille cafe ved vandet. Den hedder café Regatta og er berømt for sine kager (jep stedet er beskrevet i "Turen går til Helsinki" - min bibel pt.). Berømtheden betød også, at der var et hav af mennesker, ikke mindst fordi at vejret var rigtig godt. Jeg besøgte cafeen og nødt en is i solen - hvis du der læser denne blog nogensinde kommer til Helsinki, så må du besøge dette sted. Der var så mange ting og finurligheder ved cafe Rgatta. Købte man en kop kaffe, er det normalt i Finland, at nummer 2 kop er gratis. Men på dette sted fik kunderne ovenikøbet 5 cent tilbage ved kop nummer 2...ha ha :-) Derudover var der bål udenfor, hvor folk kunne grille pølser på spyd - ren idyl :-)

Det var weekendens oplevelser og også min sidste weekend i Finland. Næste weekend tager jeg nemlig en sviptur til Schweiz og besøger min kammerat Jacob og hans kæreste Camilla. Jeg glæææder mig!!


Fra Helsinki til Turku

Mødet med min første finske sauna

På vej mod Mummiland og broen man skal krydse

Jaaaa så blev en barndomsdrøm indfriet - Mummiland

Han er sød ham Mummifar

Jannika på vej til tops i Mummihuset

"Hvem gemmer sig ind i sin magiske hat?"....... (Skal synes på Mummimelodien)

Teater (hmmm på finsk)

Kamilla, Snorken og Jannika

Præsidentens sommerbolig som jeg troede var Mummi tårnet :-)

Haddi fnatter (dem havde jeg hel glemt)

ÅH ÅH MUREN

Jannika i Naantali


Naantali virkelig hyggelig by

Turku slot
 
 


Ude og spise på vinbar
Ha ha dette spil havde jeg hel glemt. Det var på en bar og de andre kendte det ikke. Jeg lærte dem derfor overbevisende reglerne - som sjovt nok ofte var til min fordel :-D

 
Sej pige i sej bil

 Tæppevaskeplads


Skilt over Helsinkis 13 tæppe vaskepladser og en anmodning om, at man ikke må bruge sulfo 
Cafe Regatta der i den grad er et besøg værd
Så hyggeligt et sted



 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar