fredag den 28. december 2012

Julefrokost med traditioner


D. 26 december fik jeg en pludselig invitation til julefrokost hos Christina og Allan. Til julefrokosten var ene kendte ansigter: Hanne, Claus, Rikke, Thomas, Kiwie samt Kiwies mor og søster,  der er på julebesøg.

En herlig ting ved julen er hel sikkert konceptet ”Traditioner”.  Det er et koncept, der bliver snakket meget om, når man fejre jul med ene forskellige mennesker, som har hver deres måde at gøre tingene på.  Spiser man grønlangkål til en julefrokost? Og hvem har hørt om Fulling? Det kan gøres på mange måder J

Fulling kræver dog en præsentation. Dette var traditionen, som Hanne og Claus præsenterede os for. Da jeg ankom hos Christina og Allan og hørte, at Hanne og Claus havde taget Fulling med, var min kommentar: ”Ej hvor lækkert med noget kylling”. Jep jeg troede, at de mente Tjulling. Men nej nej nej: Fulling.

Fulling er en ret, der hører julen til i Claus’ familie (Og nu også Hannes) og skulle man stamme fra Pandrup egnen, ved alle ifølge Claus, hvad dette er. Nok er jeg nordjyde og kender vognmanden i Kaas….men Fulling – der måtte jeg melde pas.

Nu ved jeg dog, hvad Fulling er og har endda smagt det. Fulling består af en slags æggekage, der mest af alt smager som en tyk pandekage. Hertil serveres nakkesteg og varm sirup. Det lyder utrolig mærkeligt, men smager faktisk slet ikke dumt.  Jeg undlod dog kødet og valgte dermed en ren dessert udgave. Desværre fik jeg ingen billede af Hanne og Claus hjemmelavet Fulling, men google er min ven og dermed har jeg fundet dette billede af Fulling.


Fulling - denne her er godt nok med stegt flæsk frem for nakkesteg
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar