lørdag den 2. marts 2013

Tid til en status

Efter at have rundet et halvt år, er det vidst tid til at gøre status. Den 29. august 2012 tog jeg afsted til Grønland med sommerfugle i maven. Hvad skulle dette eventyr dog ende i? I dag d. 2. marts 2013 er sommerfuglene forlængst fløjet, og livet i Nuuk er blevet min hverdag - en god hverdag.

Jeg er rigtig glad for, at jeg steg ombord på flyveren d. 29. august. Jeg er faldet super til heroppe, har fået gode venner og veninder, ligesom jeg har et dejligt arbejde med søde kollegaer. Det hænder da naturligvis, at jeg savner Danmark, familien, venner og veninderne hjemmefra, ligesom jeg heller ikke fløjter hjem fra arbejde hver dag....Man er vel et menneske :-) Heldigvis fylder glæderne ved livet heroppe mest og så glemmer man hurtig hjemve, afsavn, brokken over sneskovleri og dagene på job, hvor det hele var noget hø :-)

Naturen heroppe er stadig lige så fantastisk som da jeg kom. Jeg ankom til 20 grader, solskin, hvaler ogg vandretur i fjeldene. Lige nu er der sne, kulde og langrendsski istedet. Det er fedt, at et land har så meget at byde på. Her er lige lidt billeder fra seneste gåtur.






Ja tak til smukke billeder og hermed går vi videre:

D. 12 marts er der valg til landstinget - og jeg kan stemme. Det kræver nemlig præcis 1/2 års bopælsattest og så kan man stemme. Jeg er derfor nu ved at sætte mig ind i de grønlandske partier og har blandt andet været publikum til mit første live vælgermøde.

Hvad har jeg ellers lært om Grønland og Nuuk:

Shopping
Nuuk har langt mere at byde på end bare en Brugs. Der er langt flere butikker end jeg havde antaget hjemmefra. De har oven i købet et hel indkøbscenter. Selvom man ikke betaler moms i Grønland er varerne desværre ikke billige  tværtimod, da de lægger fragtomkostninger oven i istedet. Shoppinglysten - ihvertfald hvad angår tøj - er dog heller ikke så stor, når man trasker rundt i store støvler, overtræksbukser og hue.

Der er lækkert kød heroppe som masser af friske fisk, rensdyr og moskus. Dagligvarene er det samme - og så alligevel. Der findes også et udvalg af lækre i islandske vare. Her er jeg især tosset med Skyr med vaniliesmag og skal der slikkes, så de islandske lakridser med chokolade overtræk, dem ser I her:



Jo frækkere jo sjovere
Jo mere pik og patter - jo sjovere. Det er sådan cirka mit indtryk af grønlandsk humor. Selv efter et halvt år har jeg ikke forstået det - men accepteret det :-) Diller - ha ha ha. Den anden dag viste min kalender et billede, som passer total til min erfaring med sauna i grønland - og en snert af frække samtaler.



Grønlandsk - et MEGET svært sprog
Namik, Aap, Takuus og Qujananaq er vidst desværre nærmest mine eneste brugbare gloser ( + nogle få som jeg ikke kan stave ..ha ha ).  Når det er sagt, er jeg heller ikke den, som har taget den største sprogkamp op og forsøgt mig med det grønlandske. Jeg har et arbejde, hvor alt foregår på dansk og så er det svært at lære det grønlandske. Det største problem ved at lære grønlandsk er også, at der er mangel på sprogkurser og kompetente undervisere, hvilket gør, at mange gerne vil - men ikke kan komme til at lære grønlandsk.

Flot natur -men sikke nogle affaldssvin
Lige nu ser man det heldigvis mindre pga. den fine sne - men hold nu op, hvor er der meget affaldssvineri i Nuuk. En kæmpe skam i forhold til den ellers smukke natur.

Et land i udvikling 
Bare på et halvt år i Grønland har jeg oplevet stor udvikling. Eksempelvis kom jeg herop til en internetpris, der hed 599 for 3 GB. Senere skete det, at man pludselig kunne få 9 GB for 599.  Her fra marts er der så sket det, at der er kommet Flatrate til Grønland. Betal en tusse og surf løs. Måske synes I stadig, at priserne er dyre i dansk målestok, men heroppe er det stort. Desuden er der ved at blive åbnet op for det monopol, som internetudbyderen Tele i dag sidder på. Ud over udviklingen inden for IKT er der også masser af anden udvikling. Eksempelvis inden for råstofsområdet og sundhedsområdet. Flere grønlandske læger bliver uddannet, ligesom der er et stort projekt igang vedrørende en elektronisk patientjournal.

Lokal på den hyggelige måde.
Selvom der er 16.000 indbyggere i Nuuk er det så meget et landsbysamfund. Jeg er på fornavn med alle på mit morgenspinningshold og er man en dag ikke på holdet, skal man nok blive forhørt til næste undervisningstime. Ha ha den anden morgen gjorde vi faktisk selv grin med det, da der var afløser for den sædvanlige instruktør. Der var ikke mange på holdet, hvilket vi dog alle kunne redegøre for. Steen er i Thule på tjenesterejse, Aviaja er på tjenesterejse i Danmark osv. Det var de forklaringer, som vi alle straks kunne fremføre for den uvante instruktør - for vi opdaterer jo alle hinanden om fravær. Desuden var jeg også til vælgermøde sidste weekend, hvor min veninde og jeg havde kaldenavne for stort set alle mennesker i forsamlingshuset: Violinlæren, dirigenten, hende der har været sin mand utro osv. Det er de samme folk, som man ser igen og igen :-)

Skøre skilte
Nye kulture betyder ofte nye skilte. Her er lige nogle stykker

 Hvor skal man gøre af alt sneen? Ihvertfald ikke på steder med sådanne skilite


De her skilte hænger på opgangene i "Blokkene" og betyder såment bare, at man ikke må tisse i opgangen. 


Jeg har hel sikkert lært meget mere - men lige nu magter jeg ikke at blogge mere - så jeg stopper her.

Vi snakkes.







1 kommentar:

  1. Anonym2/25/2024

    I liked your write-up. You have a way with terms. I felt like I had been from the sauna along with you. What a wonderful experience!   saunajournal.com

    SvarSlet