mandag den 25. marts 2013

Torskedeller - fordi jeg kan

Det er rigtigt, at leveomkostningerne i Grønland er højere end i Danmark... Og ja mit madbudget er vokset en del, siden jeg landede i Nuuk. At mit madbudget et vokset er slet ikke underligt. At bo i Grønland betyder nemlig, at jeg ikke lige er med Mutsi ude og handel i Dronninglund city og dermed får fyldt køleskabet uden beregning :-) Min hidtige forkælelse som studerende er derfor nok den primære årsag til, at budgettet nu er anderledes. I tænker nu: "Så kan hun lære det!" og I har ret... Og derfor klager jeg heller ikke - Jeg tænker bare endnu engang på, hvor fantastiske mine forældre er!

Til trods for madvarer er dyre heroppe, findes der også ting, som er langt billigere i Grønland sammenlignet med Danmark - nemlig FISK!!

I søndags kastede jeg mig ud i projekt "Fiskefrikadelle" og lavede for første gang i mit liv en fiskefars fra bunden - og hallo det var SÅ meget succes.  Søndag middag var jeg en tur på Brættet, som er stedet, hvor dagens fangst sælges under ordnet forhold. Dvs. det er en fin biks med smiley-ordning (modsat de mange boder foran Brugsen, hvor fangerne selv har slået sig ned i deres egen papkasse-bod). Det er aldrig til at vide, hvad man kan købe på brættet, da det afhænger af, hvad fangerne har haft med ind. Jeg er derfor også tit gået forgæves, da jeg altid bliver lidt skræmt, når jeg bliver mødt af blodig hval eller sæl :-)

I søndags var der dog tilbud på torskefilet, hvilket betød, at jeg fik 1 kg. torskefilet hel uden ben til 30 kr. Det kalder jeg billigt.

Min torskefiletter blev efter hjemkomst kørt igennem af stavblenderen og vola, så havde jeg denne skål:


Farsen blev formet til næsten 30 frikadeller


Mine veninder Pia og Mette kom og spiste med til aften og vi var alle dybt imponeret. Umm det smagte godt... og heldigvis blev der samtidig masser af deller tilbage til fryseren.

Hvorfor nu et blog-indlæg om fiskefrikadeller.... tja fordi jeg kan. Vi har fået flatrate internet i Nuuk (Året var 2013 og så fik den første by i Grønland flaterate...ha ha). Det betyder, at jeg nu kan bruge mit internet lige så tosset jeg vil, da det med at lægge billeder op og se You tube klip pludselig ikke koster ekstra - hurra :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar